dinsdag 14 maart 2017

Een lam voor mij - review

Eigenlijk zijn het drie verhalen. Het eerste verhaal vindt plaats in deze tijd. Het gaat over de oma van Fien, Sam en Jet. Echt een oma van verrassingen. De kinderen krijgen een uitnodiging per post om het Pesach bij opa en oma te vieren.
Welkom op Pesach, het feest van bevrijding.

Het tweede verhaal wordt door oma verteld, en is geschreven vanuit het perspectief van Rachel, een Israƫlitisch meisje in Egypte. Haar vader en moeder moeten heel hard werken, maar vandaag niet, want bij de stenenbakkerij is het zo donker. In heel Egypte is het donker. Rachel en Levi zoeken samen met papa een lam uit. Papa legt uit wat er gaat gebeuren. ... Het bloed van het lam zal ons beschermen. 'Kunnen we niet een ander lammetje kiezen?' vraag ik. Papa schudt zijn hoofd. Het is even stil. Ik zit op de grond en kijk met tranen in mijn ogen naar ons lieve lam.

Het laatste verhaal gaat over Joshua, die met zijn vader en moeder gaat logeren bij familie in Jeruzalem. Daar gaan ze het Pascha vieren. De verwarring over Jezus' dood wordt mooi geschetst. Ook de vragen die het oproept: was Hij toch de Messias? 'Ik denk het niet', zegt oom Josia. 'Hij ging te ver. Hij zei zelfs dat hij de Zoon van God was. Dit kon niet langer zo doorgaan.' Een jaar later komt de familie bij Joshua thuis om het Pascha te vieren. Ik vind het ook een beetje spannend. Er is  iets gebeurd wat zij nog niet weten.

Na de verhalen vind je een aantal gespreksvragen. Vragen die niet heel gemakkelijk te beantwoorden zijn. Het is echt de bedoeling dat je met je kinderen in gesprek gaat.

Daarna volgt een hoofdstuk met uitleg van de Sedermaaltijd. Dan een hoofdstuk met praktische tips hoe je de Sedermaaltijd zou kunnen vieren in je gezin of gemeente. Tenslotte een hoofdstuk met verschillende proefjes en opdrachtjes die je kunt doen om de betekenis van Pesach wat concreter en tastbaarder te maken. En als bijlage nog een aantal recepten zonder gist.

Het is een prachtig boek, met schitterende tekeningen. Ik vind het erg mooi dat de auteurs vanuit kinderen gedacht en geschreven hebben. Op deze manier komt het heel dichtbij. Bovendien is het een heel praktisch boek. Met bijvoorbeeld doe-opdrachtjes en objectlessen, en zelfs een boodschappenlijstje.

Wat mij betreft een aanrader om te gebruiken in deze lijdenstijd!

Vieren wat je vieren kunt...
Een lam voor mij.