woensdag 22 maart 2017

Objectles - mijn zonde geruild voor Jezus' zuiverheid

Deze middag hadden we eigenlijk niets voorbereid. Toch wilde ik graag iets met de kinderen delen, dus bladerde ik wat in het boekje 'Leer mij God kennen' van Patricia St. John. Omdat we naar Pasen toeleven, sprak het volgende verhaal me erg aan. Terwijl de kinderen (en papa) aan tafel met de lego speelden, las ik het voor.


Het is een oud verhaal over tweelingbroers die in Spanje woonden. Sebastiaan had een goede baan, was vriendelijk en betrouwbaar en werkte hard. Louis was lui en wilde niet werken, hij ging elke avond uit, terwijl hij dronk en gokte. Op een avond komt Louis aangerend met gescheurde en bebloede kleren: hij heeft iemand vermoord. Sebastiaan trekt zijn overhemd uit en ze ruilen hun kleren. Louis rent de heuvels in. Sebastiaan wordt gearresteerd en een paar dagen later ter dood veroordeeld. Een paar weken daarna durft Louis zich weer te vertonen in de stad. Hij hoort wat er gebeurd is, en rent in tranen naar de gouverneur. Daar krijgt hij een brief van zijn broer: 

Mijn lieve broer,
Vanmorgen zal ik, helemaal vrijwillig, in jouw met bloed bevlekte shirt, sterven. 
Ik smeek je om door te gaan met leven in mijn schone overhemd. 
Ik houd van je. God zegene je! 
Sebastiaan.

Een indrukwekkend verhaal, waarin we heel duidelijk de enorme liefde van de Heere Jezus voor ons  zien. Het raakte ons als ouders. Christus heeft aan het kruis de plaats van zondaars ingenomen. Hij stierf, 'gekleed' in onze zonden. Nu zegt Hij tegen ons dat we de nieuwe kleren van Zijn liefde en goedheid moeten aantrekken. Eigenlijk is dit de witte bladzijde uit het woordenloos boekje, misschien ken je het wel. Het gaat hier om de rechtvaardiging, dus niet in de eerste plaats over de bedekking van de zonde met het bloed van Jezus Christus. 



Een oud T-shirt van mama mocht wel beklad worden. Intussen praatten we over de zonden in ons leven. De overtredingen van de Tien Geboden, maar ook minder duidelijke dingen als: de belangrijkste willen zijn, iets wat best wel een dingetje is hier.


Daarna trokken we het lelijke shirt uit, en werd er een prachtig schoon wit shirt aangetrokken. 
De shirts hangen op, en we kijken er regelmatig naar: een herinnering aan Gods oneindige liefde voor ons! Persoonlijk herinnert het mij ook aan het feit dat ik niet meer in dat vieze shirt rondloop. 


Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem. 2 Korinthe 5:21

Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden. 
2 Korinthe 5:17

0 reacties:

Een reactie posten